Artdirector Erik Kessels maakte altijd al werk voor eigen klanten naast het werk dat hij deed voor het bureau waar hij in dienst was. Zo maakte hij ook reclame uitingen voor Goki.

Goki, je zou het niet vermoeden, is de bedrijfsnaam voor Goosens Kip. Om de kippetjes aan de man te brengen moesten ze eerst bekend gemaakt worden bij de plaatselijke slagers. Die moesten ze namelijk gaan verkopen.

Om te kijken of je het product wilt gaan verkopen moet je het natuurlijk eerst proeven. Het plan was om een proefexemplaar bij de slagers langs te laten brengen. Een monster zogezegd.

Daar moest natuurlijk een mooie wikkel omheen. De meeste mensen zouden daar een mooi gebraden kippetje op afbeelden. Erik uiteraard niet. Een monsterdoos is een monsterdoos.

Hij liet door een modelmaker een pracht van een monster maken en kwam bij mij voor de foto. Samen hebben we deze foto in elkaar gezet. Het is nog altijd een van de leukste fotografie opdrachten die ik gedaan heb. De Monsterdoos.

Tijdens mijn werk maakte ik vaak aantekeningen. Ik bewaarde de Polaroids en maakte aantekeningen van de lichtwaarden op de verschillende plaatsen van het beeld. Zo kom je tot betere resultaten. In dit geval is de Polaroid verloren gegaan. Maar de schets met lichtwaarden is er nog.

Je kunt eruit opmaken van ik deze foto met kunstlicht heb gemaakt met een gemiddelde lichtwaarde van 5. En dat ik de definitieve dia's heb belicht met een 1/3 stop onder,- en overbelichting om bij aflevering exact de juiste opname af te kunnen leveren.

Goossens Kip
Erik Kessels
1995
Sinar Norma
4x5"
Placeholder