De Sony Series

Van 05/01/2025 Tot 06/30/2025

In de jaren negentig heb ik voor Sony een aantal campagnes mogen maken. De eerste was een brochure over de optimalisatie van hifi geluid. De brochure lag bij de betere hifi winkels en bevatte informatie over de lengte en dikte van kabels, De kwaliteit van verbindingen et cetera. Het moesten illustratieve foto's worden. Harrie Puts was de artdirector, hij werkte op dat moment voor het Amsterdamse reclamebureau PPGH/JWT. Deze opdracht werd uitgevoerd in 1992.

De tweede opdracht was een bijlage die verspreid zou worden bij een televisiegids en moest vooral mobiele geluidsapparatuur promoten. Artdirector Michiel de Boer werkte bij reclamebureau Bartels-Verdonk/Impuls en had een vorm bedacht waarbij de info in een soort reisgids werd gegoten. Hij wilde erg graag, net als bij de campagne van Harrie Puts, gebruik maken van schaal 1:20 poppetjes die in treinbanen worden gebruikt. Het zijn een wat stijve mensjes waarmee je hele grappige scenes kunt uitbeelden. We zouden hele landschappen gaan maken en hij had gedacht dat we voor 6 goede foto's ongeveer drie weken bezig zouden zijn. Hij zat er niet ver naast. Gelukkig waren er toen nog stevige budgetten beschikbaar bij dit soort opdrachtgevers. Het waren drie hele leuke weken. Deze opdracht werd uitgevoerd in 1993.

De derde opdracht was de introductie van het Minidisk systeem. De minidisc werd ontworpen door Sony om de oude cassettebandjes als opnamesysteem te vervangen. Er werden die illustratieve foto's bedacht die de belangrijkste toepassingsgebieden van Minidisk moesten promoten

; thuisgebruik, in een traditionele 'stereotoren', mobiel voor ind e buitenlucht en mobiel in de autoradio. De apparaten zijn gefotografeerd op een lichttafel waarbij gekleurde folies de toepassing illustreerden. Omdat Philips bekend maakte in 1996 te stoppen met de digital compact cassette was dat het moment voor een grote illustratieve campagne.