De animaties werden gemaakt op Sony Betamax en opgenomen met een professionele filmcamera. Dat stuk techniek werd door Jacques vakkundig gedaan, net als de montage. Ik nam het licht voor mijn rekening en samen met Jacques bouwden we alle decors/sets. Het was een heel leuk project. Licht voor film is echt wat anders door licht voor fotografie. Je hebt per beeld maar heel kort de tijd om het beeld te bekijken, dat heeft gevolgen voor het contrast dat je gebruikt. Daarnaast zal het licht tussen de verschillende scenes moeten blijven kloppen, iets waar je in fotografie niet mee te maken hebt.
Ik vond het maken van animaties meteen fantastisch. Waar ik al gewend was om 'verhalend' te fotograferen maakten we nu met heel veel foto's achter elkaar een complete scene. We maakten de animaties op 6 beelden per seconde. Hierdoor heb je nog een beetje een schokkerig effect waardoor je je permanent bewust bent dat je naar iets fictiefs zit te kijken.
Prima Donna is een verzameling korte reportages die gemaakt werden vanwege honderd jaar feminisme in Nederland, de onderwerpen belichten dan ook allerlei feministische aspecten van de samenleving.
De korte reportages hebben ieder een intro (bumper) nodig en ook het programma moet worden voorzien van een leader. Erik had het idee om de leader en de bumpers allemaal te maken met stop-motion gefilmde Barbiepoppen.
Hij wilde graag dat ik de decorbouw en setontwerpen zou doen. Maar hij wist natuurlijk wel dat ik de techniek van het animeren niet in huis had. Jacques de Koning, de broer van Margje had daar wel veel ervaring mee, hij was ook goed in montage. Een match was snel gemaakt. Jacques en ik zouden de productie samen op ons nemen.
We hebben een heleboel materialen ingekocht zoals verf, hardboard, karton, patronen voor het lijmpistool en ander random knutselspul. Er werd ook een groot aantal Barbiepoppen geregeld via een verzamelaar.
De animaties werden gemaakt op Betamax. We hadden een monitor waarop we steeds het beeld moesten beoordelen. Steeds werd er 1 beeldopname gemaakt. Daarna werden de poppen een heel klein beetje verplaatst en dan werd het volgende beeld weer vastgelegd. Ik vond dat beoordelen op een monitor zelf een hele lastige. Toch hebben we in een paar dagen tijd genoeg beelden gemaakt om een complete leader en zo'n twintig bumpers mee te kunnen monteren. Het programma werd goed ontvangen