In 1992 wordt het debuutalbum van een van mijn favoriete Haarlemse bandjes Beatcream uitgebracht. De CD krijgt de titel 'People Stink'. Ik bied aan om de cover te maken. De band gaat daar op in. Ik zal samenwerken met Saskia Maertens. Zij zal de teksten met de hand schrijven en versieren en de achterzijde vormgeven. Het wordt een leuke samenwerking. We besluiten om een goede vriend (Nantko Speelman) in een nonnenpak te hijsen en hem zittend op de wc te fotograferen. Het moet een beetje een psychedelische foto worden met veel kleur.
Bekijk: Albumcover BeatcreamVoor Heineken moest er een actieposter komen voor in de winkels. Ter gelegenheid van pasen werden glazen weggegeven. Artdirector Rijk de Gooijer jr. bedacht het paascadeautje
Bekijk: HeinekenHet moet ergens rond 1994 zijn geweest. Martin Cornelissen werkte als artdirector bij PPGH/JWT. Hij zat op het Mazda account en ze wilden een campagne maken waarbij in de regionale advertenties steeds de dealer uit die omgeving zou worden afgebeeld. Leuk idee maar duur. Het zou betekenen dat een fotograaf bij ruim driehonderd dealers langs moest om de directeur te fotograferen. Maar toen was er ineens de jaarlijkse dealerdag. De jaarlijkse dealerdag werd dat jaar gehouden op de poloclub in Laren.
Bekijk: Alle Mazda dealersMidden jaren negentig van de vorige eeuw kochten we nog volop CD's. We hadden daarvoor een waardebon die nog vernoemd was naar de voorganger van de CD: de langspeelplaat. De platenbon was al niet zo populair meer. Er moest een campagne komen om de verkoop te stimuleren.
Bekijk: Nationale PlatenbonHet is 1994. Chiquita ontwikkelt een bordspel voor promotiedoeleinden. Er worden verschillende testopnames gemaakt door Hans Kroeskamp. Die zet een prachtige sfeer neer. Maar dan moet ineens met grote spoed de definitieve opname worden gemaakt. En Kroeskamp? Die zat voor twee maanden volgeboekt.
Bekijk: Chicuita bordspelIn 1993 werkte Erik Kessels bij Lowe Kuiper & Schouten op het account van Verenigd Streekvervoer Nederland. Om gebruik van het streekvervoer (lees: de bus) te bevorderen moest de bus als alternatief voor de auto worden gepresenteerd. Altijd al happig op taal bedacht Erik een viertal slogans waarin een automerk verwerkt zat.
Bekijk: Verenigd Streekvervoer Nederland (1)Amnesty International heeft afdelingen in alle grote steden. Dus ook in Haarlem. In 1991 bestond de afdeling 25 jaar. Erik Kessels bedacht daarop de poster waarop een gevangenismuur staat afgebeeld met 25 jaar markeringen erin gekrast. Met de tekst: Amnesty International Haarlem bestaat helaas al 25 jaar.
Bekijk: Amnesty International HaarlemHet zal omstreeks 1999 zijn geweest. Imagefactory was een nieuw bedrijf van Capi Lux, waar opleidingen in beeldbewerking werden gegeven. Erik Kessels vroeg me om een stel onderbroeken te fotograferen. Eén was smerig en de ander was schoon. Voor hem een krachtige illustratie van waar beeldbewerking al niet goed voor kon zijn. Deze poster heeft als billboard gehangen in het Amsterdamse havengebied.
Bekijk: ImagefactoryErgens midden jaren negentig belde Rijk de Gooijer Jr. me op. Hij had een commercial geschoten voor Calvé. Iets met prachtig met een vrolijk lentezonnetje. Het was allemaal heel mooi geworden maar nu bleek dat het eindshot niet strak genoeg was. Zo'n eindshot is het laatste beeld van een commercial. Het blijft wel een paar seconden in beeld staan en dan gaan dingen die niet perfect zijn ineens opvallen. De set was al afgebroken en de film werd afgemonteerd. Er moest dus snel een andere foto komen. Ik kreeg een afdruk van het eindshot en daarbij de vraag of ik dat wilde namaken. Maar dan helemaal strak en clean en zonder vlekjes, stofjes of duimafdrukken op het glas.
Bekijk: Calvé HalvanaiseIk was nog niet zolang als zelfstandig fotograaf aan het werk toen ik Harry Puts leerde kennen. Hij deelde een huis samen met Erik Kessels aan de Amsteldijk in Amsterdam en beiden waren als Limburgers in de hoofdstad aan het werk bij een reclamebureau. Erik bij Ogilvy & Mather op de Keizersgracht en Harry bij PPGH/JWT, ergens in de buurt van de Rai. Ik had voor Erik al een 'autoshoot' gedaan voor Ford. Harry koos daarna voor mij om een aantal posters te maken voor Postbank: een daarvan was ook met een auto. Het waren posters voor in de postkantoren. Ze moesten mensen verleiden een persoonlijke lening aan te gaan voor een nieuwe auto, keuken of een dure stereoinstallatie.
Bekijk: Postbank Persoonlijke LeningenEind jaren tachtig, begin jaren negentig was Van Ginneken & Mostaard een lithograaf waar veel grote reclamebureaus zaken mee deden. En met dat feit deed het bedrijf iets heel handigs: ze brachten een bureau-agenda uit in liggend formaat en vroegen reclamefotografen hun beste werk hiervoor ter beschikking te stellen. Er was plaats voor ongeveer 25 foto's.
Bekijk: Van Ginneken & MostaardBegin jaren negentig had ik mijn eigen studio op het Klein Heiligland 99 in Haarlem. Middenin de oude binnenstad. De studio was makkelijk bereikbaar en groot genoeg om een fiks stilleven in te fotograferen. De totale ruimte was ongeveer 4,5 meter breed en 18 meter diep. Voor de meeste opnames is dat meer dan genoeg. Het was een gezellige studio. Vrienden kwamen regelmatig langs na hun werkdag. Maar meestal zat die van mij er dan nog niet op. Er zijn dan ook een hoop mensen die me echt aan het werk hebben gezien.
Bekijk: Toshiba CopiersHet is 1996 als ik wordt gevraagd een foto te maken voor SIRE. Ideële reclame, daar ben ik voor te porren, dus het antwoord was ja. Ik moest een haas fotograferen. En wat tekst. En een paar blokjes met letters. In één keer graag. Het ging om de campagne "Durf duidelijke taal te vragen". Hierin werden voorbeelden gegeven van onnodig ingewikkeld taalgebruik. Artdirector Rijk de Gooijer Jr had al een filmpje gemaakt met Hans Neleman die dan al jaren in New York werkt.
Bekijk: Duidelijke taalEen simpel packshotje, dat kun jij vast ook wel. Zo hoor ik artbuyer Caroline van McCann Erickson nog zeggen. En ik dacht ook: dat zou geen problemen op moeten leveren. Kom maar op!
Bekijk: L'OrealHet zal ongeveer 1996/1997 zijn geweest. Ik werd benaderd door bureau Office om een foto te maken voor sigarettenmerk Camel. Het merk had internationaal net ingezet op een campagne waarin een cartooneske kameel in grappige beelden het merk representeerde. Hiervoor was door een modelmaker een namaak kameel gemaakt. Deze kon steeds in allerlei standen gefotografeerd worden om in de advertentie te worden verwerkt. Ik noem hem hier wel kameel, maar eigenlijk is het een dromedaris: de Camel kameel heeft namelijk maar één bult. Belangrijk om te weten: de foto;s die hier staan afgebeeld heb ik NIET gemaakt. Nadat ik werd benaderd door Office ging ik langs om de schets te bekijken en de werkwijze te bespreken.
Bekijk: De Camel kameelIn ongeveer 1996 kreeg ik de opdracht om voor de medicijn fabrikant Merck Sharpe & Dome (MSD) de introductie voor een nieuw middel te fotograferen. Het ging om een middel dat sneller op de tong smelt en daardoor veel gemakkelijker in te nemen is. De merknaam was Pepsidin. Een foto van een sneeuwkristal, die moest er komen.
Bekijk: Merck Sharpe & Dome PepsidinNieuwe producten of diensten. Wanneer die geïntroduceerd moesten worden werd ik daar vaak voor gevraagd. Er was dan nog geen enkele creatieve richting bekend, het campagnebeeld moet dan worden bepaald. Ik mocht dan iets te bedenken dat nog niet eerder was gedaan of er in ieder geval verfrissend uit zou zien. Toen Sony het digitale muzieksysteem 'Minidisk' op de markt bracht deed ik de introductiecampagne voor Nederland.
Bekijk: Introductie Sony MinidiskInternet was er al en werd steeds populairder. Je moest er op inbellen met een modem. Voor veel mensen betekende dat dat ze op dat moment hun telefoon niet konden gebruiken. Gelukkig kwam er een oplossing voor: ISDN ofwel Integrated Services Digital Network. ISDN is opgebouwd uit meerdere kanalen die via dezelfde kabel lopen. Met een ISDN verbinding konden een telefoontoestel en een modem voor het internet worden aangesloten. PTT-telecom introduceerde de dienst in 1995. Reclamebureau PMSvW/Y&R (Prins, Meijer, Stamenkovits, Van Walbeek / Young & Rubicam) was een reclamebureau waar ik al veel voor gewerkt had. De Rotterdamse broertjes Rob & Maurice van Gijzelen vormden er een van de creatieve teams. Zij moesten de introductiecampagne neerzetten.
Bekijk: Introductie ISDN in NederlandHet zal in 1998 zijn geweest dat ik benaderd werd door Pim van Nunen. Hij werkte toen als artdirector bij PMSvW/Y&R in Amsterdam en moest een advertentie maken voor een uitzendbureau. Het idee was: ook hele beroemde mensen vinden wat ze doen soms bijzonder genoeg om er een herinnering aan te willen behouden.
Bekijk: De shirtjes van Johan Cruijff