Het is 1994. Chiquita ontwikkelt een bordspel voor promotiedoeleinden. Er worden verschillende testopnames gemaakt door Hans Kroeskamp. Die zet een prachtige sfeer neer. Maar dan moet ineens met grote spoed de definitieve opname worden gemaakt. En Kroeskamp? Die zat voor twee maanden volgeboekt.

Het bureau belt mij op. Ze vragen ik de definitieve opnames wil maken. Aan de testdia's op 8x10 inch formaat die ze laten zien zie ik direct dat ze van Kroeskamp zijn. Bij hem liep ik stage toen ik de opleiding aan de Haarlemse Academie voor Fotografie volgde. Dat blijkt te kloppen. De trafficmanager van het bureau zegt: "Hans vind het prima als jij het afmaakt. Misschien kun je hem bellen voor de kleurfiltering". Dat doe ik en dan blijkt hij van niks te weten. Hij zegt over de filterwaarden: "Ik weet ze zo niet maar jij gaat hier zeker uitkomen, Jan. Doe je best."

Hij was natuurlijk helemaal niet op de hoogte gesteld van het feit dat ik de klus zou afmaken. En hij had waarschijnlijk helemaal geen zin om mij de filterwaarden te geven waar hij zolang aan gesleuteld had. En terecht. Het is hetzelfde als Max Verstappen testrondjes laten maken en dan een voormalige stagiaire laten bellen om te vragen in welke versnelling hij een bepaalde bocht moet nemen zodat hij Max kan vervangen. Hoe dan ook, ik moest de fotografie gaan doen.

Er moest een situatie worden nagebouwd waarbij het lijkt of je in de jungle bent. Met veel gebladerte, uiteraard van bananenbomen. Artdirector Michiel de Boer weet al van eerdere klussen dat bananenblad maar heel kort mooi blijft. Hij weet ook dat als je zo'n set wilt opbouwen dat heel tijdrovend is. Chiquita zal dus moeten zorgen voor een regelmatige aanvoer van verse bananen en bladeren. We denken de klus in drie dagen te kunnen uitvoeren, wat in die tijd niet heel uitzonderlijk was. Photoshop stond nog in de kinderschoenen dus de foto moest in één keer goed.

Mijn studio aan het Klein Heiligland in Haarlem was een echte pijpenla. 4,5 meter breed en 18 meter diep. Van die afmetingen hebben we optimaal gebruik gemaakt. De set was uiteindelijk 10 meter diep, gevuld met tuinaarde en voorzien van heel warm licht. Die hele diepte zie je in de foto niet terug. Maar het was wel nodig om achterin de studio een open flitskop neer te zetten en tussen het laatste deel van de set en die flitskop water te kunnen verstuiven. Dat geeft de gloed die linksboven op de foto te zien is.

Modelmaker Gerard Deibel maakte de op de Maya's geïnspireerde beelden waarvan er een linksonder het bordspel vandaan komt.

Het uitvoeren van de opdracht verliep verre van vlekkeloos. Het was belangrijk dat bananen en de bladeren in goede conditie waren. Maar tot twee keer toe werden wel de bananen op tijd geleverd maar bleven de bladeren achterwege. Hierdoor liep de klus twee volle dagen uit. 

Het onderstreept het belang van hele goede afspraken op papier. Want niet alleen werd de klus later afgeleverd, de studiokosten moesten ook voor twee dagen extra worden doorberekend. Daar kwam bij dat ik de twee extra dagen al geboekt was door een andere opdrachtgever. Deze moest eerst akkoord gaan met een verschoven deadline. Het bureau heeft alle kosten keurig voldaan maar de opdracht kostte hierdoor meer dan twee keer het dubbele dan begroot was.

In de loop van de week werden in totaal ongeveer twintig dozen bananen van de allerhoogste kwaliteit aangeleverd. Daar kun je natuurlijk niks meer mee. We hebben deze daarom gedoneerd aan het Leger des Heils.

Bartels Verdonk Impuls
Michiel de Boer
1994
Sinar Norma
4x5"
Placeholder