Veruit de mooiste serie foto's vind ik nog altijd Chinees op Reis. In 1992 gemaakt samen met Nicky van Vliet. Op de door ons bedachte opnametafel werden vier foto's gemaakt waarin een chinees poppetje de hoofdrol speelt. De serie werd 1994 ingezonden voor de jaarlijkse PANL-prijs en werd met 'Merit' bekroond. Dat betekent dat de serie iets unieks heeft toegevoegd aan de fotografie. Het was iets om heel trots op te zijn.

Bijzonder was het zeker. Dat zie ik nu er ik jaren later op terugkijk ook wel. De beelden hebben nog altijd iets betoverends. Je vraagt je af hoe het gemaakt is. Of je naar diepte kijkt of niet. Of je wel of geen kleur ervaart. Maar voor ons was het vooral 'fun'. Iets maken waarbij je mensen op het verkeerde been zet, of in ieder geval meeneemt in iets heel onwaarachtigs.

Nadat we deze serie gemaakt hadden werd ik gevraagd om een bijdrage te leveren aan een speciaal project van drukkerij Mart Spruijt in Amsterdam. Zij maakten jaarlijks een bijzondere kalender, dit jaar werd een selecte groep fotografen waarin onder andere Rineke Dijkstra en Jaap Stahlie, gevraagd om een serie van 4 foto's in te zenden. Het moesten zwartwit foto's zijn. We besloten Chinees op Reis in te zenden.

Het was een speciaal project op het gebied van vormgeving. Ieder kalenderblad was handmatig met potlood getekend, inclusief de dagen en weekaanduidingen, dus ieder kalenderblad was uniek. De kalender werd in Duitsland bekroond met de Kodak Kalenderpreis.


Awards:
PANL 1994 Merit (Photographers Association of The Netherlands)
Kodak Kalenderpreis 1994 (BRD)

Geen
Jan van de Laar & Nicky van Vliet
1994
Sinar Norma
4x5"
Placeholder