Artdirector Harry Puts kwam als eerste met een commerciele opdracht met poppetjes in schaal 1:20. Hij werkte aan een informatieve folder voor Sony. Daarin kwamen allerlei facetten voorbij waarmee je je audiokwaliteit kon verbeteren zoals dikke hoge kwaliteits kabels en speciale voetjes voor onder je luidsprekers. De folder heette "De Geluidsaanwijzing". We maakten in een paar dagen een stuk of 6 verschillende foto's ter illustratie in een schaal van 1:20.

We hadden nauwelijks enige voorbereiding. Hij zei: "We moeten effe wat foto's maken voor Sony. Ik neem wat spulletjes mee. Kun jij wat poppetjes regelen zoals van die foto met die dronken mannen?". We hadden voor twee dagen budget. In die tijd rekende ik 1500 gulden per dag. Best leuk als je dan zo'n beetje carte blanche krijgt om mooie foto's te maken.

Alle afbeeldingen zijn gemaakt met de technische camera op 4x5 inch dia formaat. Met uitzondering van het oor met de trombonist. Die is gemaakt het een handzamere camera op 6x7 diamateriaal.

Nadat ik deze opdracht had uitgevoerd en kon laten zien bij reclamebureaus wat de kracht kon zijn van werken op deze manier kwamen al snel andere opdrachten die een hoog illustratief karakter hadden. Merken als Merck Sharpe& Dome, Efteling, Pond's en Ford kwamen met werk waarvan ik eerder nog niet had durven dromen. Het betekende veel werk dat allemaal voor Amsterdamse reclamebureau's moest worden uitgevoerd. Ik kreeg steeds vaker de vraag of het niet handiger was om een studio in Amsterdam te hebben. Ik opende daarop een studio in de Amsterdamse Jordaan. Een mooie grote ruimte in een voormalig ziekenhuis aan de Willemsstraat. 


Cato/Johnson Amsterdam
Harry Puts
1993
Sinar Norma
4x5"
Placeholder