Over Jan van de Laar

De Haarlemse fotograaf Jan van de Laar (1962) startte op elfjarige leeftijd met fotograferen. Werkte een groot deel van zijn leven als reclamefotograaf. Nu wordt vooral illustratief werk gemaakt waarbij in veel gevallen fotografie, illustratie en schildertechnieken door elkaar heen worden verwerkt.

Als reclamefotograaf had hij de naam onvoorspelbaar te zijn. Met name opdrachtgevers hadden daar vaak moeite mee. Zij willen vaak vooraf weten wat de uitkomst van een sessie zal zijn. Maar het creatieve proces is dynamisch. Tijdens de uitvoering van een opdracht moet de fotograaf de mogelijkheid hebben om bij te sturen naar een optimaal resultaat. Artdirectors als Erik Kessels (KesselsKramer), Harrie Puts, Rijk de Gooijer en Michiel de Boer waren juist blij met die benadering en waren ook bereid bij een opdrachtgever hun best te doen om de gemaakte keuzes te verantwoorden en ze ervan te overtuigen dat de juiste keuzes waren gemaakt. Reclamefoto's van Jan van de Laar uit die tijd vielen nationaal en internationaal regelmatig in de prijzen. Hij werkte als reclamefotograaf van 1988 tot 1998

Nadat hij stopte als reclamefotograaf heeft hij lang gezocht naar een nieuwe invulling van zijn fotografie. Pas in 2013 vond hij die. Sindsdien maakt hij zeer uiteenlopend werk, vaak met een maatschappijkritische inslag.