Soms komt een artdirector op een idee en krijgt hij het niet goed 'verkocht' binnen het bureau. Zo ook Jeroen Landsman. Hij werkte samen met Harrie Puts bij PPGH/JWT in Amsterdam en ze hadden een mooi idee voor de toen lopende campagne: Melk, De Witte Motor.

Het was in de tijd dat de Concorde van Air France/British Airways nog dagelijks met supersonische snelheden naar New York vloog. De heren hadden een campagnebeeld voor ogen waarbij twee kleine vogels worden gevoed door de aankomende oudervogel. 

Jeroen belde me op zaterdagmiddag op. "Zeg Jan, kun jij even een testfoto voor me maken. Gaat om een foto voor Melkunie. Als ik hem er doorheen krijg mag jij de campagne fotograferen." Dat liet ik me geen twee keer zeggen. Ik kende deze artdirectors al langer van andere campagnes dus ik zei: "Kom morgen maar even langs". Ik werkte toen nog vanuit de studio van Simon van Es aan de Byzantiumstraat in Haarlem.

Toen hij de volgende dag kwam had hij een compleet bouwpakket van een Concorde bij zich en twee neuzen van het vliegtuig met een soort snavels. Hij zette zich aan de keukentafel en prutste een mini melkpakje in elkaar van karton. Daarna even naar buiten om takken te halen.

We hebben daarna een set in elkaar gezet waarbij de Concorde aan kwam vliegen. Ik heb er een lucht achter geschilderd en een theaterspot met hard direct licht erop gezet. Binnen een uur was de foto klaar.

De campagne is het niet geworden, ze snapten het niet aldus Jeroen. Maakt niet uit. Ik vind het nog steeds een leuke foto.

Bijgaand de pagina in mijn technische boekje. Hierin werd de Polaroid bewaard met daarop aangegeven de verschillende lichtwaarden binnen de foto.

PPGH/JWT
Jeroen Landsman en Harrie Puts
1990
Sinar Norma
4x5"